Podejrzana transakcja nie umknęła czujnej pracownicy Poczty Polskiej
W jednej z toruńskich placówek pocztowych doszło do sytuacji, która mogła zakończyć się stratą finansową dla niczego nieświadomej klientki. Kobieta, chcąc dokonać przekazu pieniężnego za pomocą usługi Money Gram, udała się do urzędu z zamiarem wysłania 1000 euro. Kwota ta miała rzekomo stanowić opłatę celną za przesyłkę z Turcji, o której odbiorze klientka została poinformowana SMS-em.
Czujna pracownica postanowiła dopytać klientkę o szczegóły związane z tą transakcją. W trakcie dalszej rozmowy okazało się, że kobieta nie zna nadawcy rzekomej przesyłki, co stanowiło kluczowy element w ocenie wiarygodności całej sytuacji. Asystentka nie poprzestała na tym. Kontynuowała rozmowę, aby upewnić się, że klientka jest w pełni świadoma potencjalnych zagrożeń.
– Już na wstępie rozmowy pewne szczegóły budziły moje wątpliwości. Treść otrzymanego przez klientkę SMS-a zawierała niepokojące informacje dotyczące sposobu uiszczenia opłaty, które nie były zgodne z typowymi procedurami – mówi Monika Dama, pracownik obsługi klienta.
Szybka reakcja i profesjonalizm pracowników placówki pomogły udaremnić próbę oszustwa na znaczną sumę pieniędzy.
– Po konsultacji z klientką pani Monika zdecydowała się powiadomić policję, która natychmiast pojawiła się na miejscu. Funkcjonariusze przeprowadzili rozmowę z klientką, w celu zebrania niezbędnych informacji i podjęli dalsze kroki mające na celu zbadanie sprawy – mówi Ewa Szymańska, kontroler UP Toruń 1.
Poczta Polska angażuje się w edukację i przeciwdziałanie oszustwom
Spółka regularnie przypomina i przestrzega klientów przed popularnymi, coraz bardziej wyrafinowanymi metodami oszustów, zaś pracowników informuje, jak rozpoznawać takie sytuacje, aby właściwie na nie reagować. Poczta Polska przypomina o zasadzie „ograniczonego zaufania” do nieznajomych, zachowaniu zdrowego rozsądku i nieufności wobec podejrzanych czy niestandardowych zachowań – szczególnie, gdy w grę wchodzą pieniądze. Spółka informuje, że w przypadku jakichkolwiek podejrzeń należy niezwłocznie powiadomić policję pod numerem 997 lub 112. Zwykła ostrożność może uchronić każdego przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Poczta Polska od dawna popularyzuje działania na rzecz ochrony zdrowia i mienia klientów. Spółka wspiera ogólnopolską kampanię „#ZnamTeNumery”, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami. Dzięki kampanii Spółka edukuje osoby starsze i ich bliskich oraz podkreśla znaczenie bezpieczeństwa seniorów w społeczeństwie. Działania obejmują również praktyczne wskazówki, jak uchronić się przed oszustwami.
W 2022 roku ponad 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą oszustów, tracąc ponad 141 mln zł.