Platforma Sygnalisty

Poczta Polska S.A. przyjmuje zgłoszenia sygnalistów zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: „Ustawa”) oraz z Procedurą zgłoszeń wewnętrznych w Poczcie Polskiej S.A.

Poczta Polska S.A. nie rozpatruje zgłoszeń dokonanych anonimowo.

Zgłoszenie winno dotyczyć działania lub zaniechania niezgodnego z prawem lub mającego na celu obejście prawa, dotyczącego:

  •  zamówień publicznych,
  • korupcji,
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  • bezpieczeństwa transportu,
  • ochrony środowiska,
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
  • bezpieczeństwa żywności i pasz,
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  • zdrowia publicznego,
  • ochrony konsumentów,
  • ochrony prywatności i danych osobowych,
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
    i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.

Jeśli masz wiedzę, że doszło do naruszenia prawa możesz dokonać zgłoszenia wybierając jeden z poniższych kanałów. Takie formy zgłoszenia zapewnią poufność Twoich danych oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.

  • podczas bezpośredniego spotkania z osobą wyznaczoną, umówionego wcześniej za pośrednictwem adresu email: sygnalista@poczta-polska.pl,
  • telefonicznie, za pośrednictwem Centrum Powiadamiania Alarmowego, tel. +43 842 06 03 (rozmowy są nagrywane),
  • pisemnie na adres:

Poczta Polska S.A.
Biuro Kontroli i Zarządzania Bezpieczeństwem
ul. Rodziny Hiszpańskich 8,
00-940 Warszawa
koniecznie z dopiskiem: „Zgłoszenie sygnalisty – nie otwierać”,

  • elektronicznie, wysyłając email na dedykowany adres: sygnalista@poczta-polska.pl

Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego lub elektronicznego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza Zgłoszenia naruszenia prawa w formie dokumentu Word

Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
Pobierz

Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszenia wewnętrznego, w kontekście związanym z pracą są:

  • pracownik,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorca,
  • prokurent,
  • akcjonariusz lub wspólnik,
  • członek organu Spółki,
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • stażysta,
  • wolontariusz,
  • praktykant,
  • osoba fizyczna, która wejdzie w posiadanie informacji o naruszeniu prawa, uzyskanej w kontekście związanym z pracą, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług albo pełnienia funkcji w Spółce lub na rzecz Spółki, bądź gdy taki stosunek już ustał.

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem zasad poufności. Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzać będą do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia pod warunkiem, że zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające rozpatrzeniu w ramach przepisów Ustawy,
  • kontakt z sygnalistą – jeśli występuje konieczność uzupełnienia informacji,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych, na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej lub adres do korespondencji. Informacja zostanie przekazana w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

Poczta Polska S.A. dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  •  tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa oraz, w uzasadnionych przypadkach, weryfikujący zgłoszenie w ramach postępowania wyjaśniającego – po uzyskaniu odpowiedniego upoważnienia.

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem, że ma uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Przepisów o objęciu ochroną przysługującą sygnaliście nie stosuje się do informacji objętych (art. 5 Ustawy):

  • przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego,
  • tajemnicą zawodową zawodów medycznych i prawniczych,
  • tajemnicą narady sędziowskiej,
  • tajemnicą postępowania karnego.

Sygnalistom przysługuje ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.:

  • złożenie do organów ścigania tj.: Policji i jednostek prokuratury, zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na zastosowaniu wobec sygnalisty działań odwetowych,
  • wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie albo zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych,

Sygnalista, który obawia się lub doświadczył działań odwetowych, może także zgłosić ten fakt do Poczty Polskiej S.A. W tym celu może wykorzystać Formularz zgłoszenia działań odwetowych.

.

Formularz zgłoszenia działań odwetowych
Pobierz

Sygnalisto pamiętaj, że dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności (m.in. dyscyplinarnej, za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 Ustawy), a gdyby wszczęto przeciwko Tobie takie postępowanie możesz wystąpić o jego umorzenie.

Jedynym warunkiem ochrony jest fakt, że jako Sygnalista masz uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

Sygnalisto pamiętaj również, że niezależnie od zgłoszenia wewnętrznego, w każdej chwili możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich. Także w tym przypadku Ustawa zapewnia Ci ochronę przed działaniami odwetowymi.

Gdy dostaniemy zgłoszenie, przetworzymy dane osobowe tylko w takim zakresie, w jakim będzie to potrzebne do przyjęcia zgłoszenia lub realizacji działań następczych. Dane osobowe przechowujemy zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów.

Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.

Ważne!

Sygnalista może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 Ustawy).