Poczta Polska poprawia jakość systemu e-Doręczeń

Poczta Polska poprawia jakość systemu e-Doręczeń

Od 1 stycznia br. e-Doręczenie stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych (takich jak: samorządy, urzędy skarbowe czy zawody zaufania publicznego). System ma docelowo zastąpić tradycyjne papierowe awizo. Operatorem wyznaczonym do jego obsługi jest Poczta Polska świadcząca usługę zgodnie z instrukcją opublikowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji. System zyskuje coraz większą popularność. Obecnie działa już ponad pół miliona aktywnych skrzynek do e-Doręczeń, a tylko w styczniu liczba nadanych przesyłek przekroczyła 190 tys.

Skala tego cyfrowego projektu jest gigantyczna. Działa już ponad pół miliona aktywnych skrzynek do e-Doręczeń i nadano ponad 4 000 000 przesyłek w ramach PUH (doręczenie hybrydowe) oraz prawie 600 000 przesyłek w ramach PURDE ( doręczenie całkowicie elektroniczne).

Według danych Poczty Polskiej, w styczniu br., liczba nadanych PURDE (doręczenie całkowicie elektroniczne) wyniosła 191 tys., z czego odrzuconych zostało jedynie ok. 0,5%. W przypadku PUH (doręczenie hybrydowe) odsetek odrzuconych to nieco ponad 1%. Skala występujących problemów jest zatem bardzo ograniczona. Te występujące są rozwiązywane na bieżąco lub zostaną naprawione w najbliższych dniach.

Poczta Polska już teraz o wiele szybciej powiadamia nadawców na jakim etapie znajduje się elektroniczna przesyłka.  Jednym z problemów, który zidentyfikowali eksperci Poczty Polskiej są nieustanne, elektroniczne zapytania dotyczące statusu e-przesyłki. Zapytania te generowane są przez podmioty nadające lub odbierające elektroniczną korespondencję. Takie działanie  powoduje ponadnormatywne i nieuzasadnione obciążenie systemu. Informacje te przekazano Ministerstwu Cyfryzacji i Centralnemu Ośrodkowi Informatyki.

Proces wdrażania systemu e-Doręczeń przygotowało i nadzoruje Ministerstwo Cyfryzacji. Resort poinformował, że w najbliższym czasie planowane są dodatkowe spotkania z udziałem wszystkich interesariuszy, aby usprawnić procesy związane z funkcjonowaniem e-Doręczeń. Eksperci z Poczty Polskiej zadeklarowali gotowość wsparcia Ministerstwa Cyfryzacji oraz udziału w procesie komunikacji z podmiotami, które sygnalizują problemy z wdrożeniem systemu.

Polish