Daj listonoszowi szansę – pamiętaj o obowiązku posiadania skrzynki na listy. I sprawdź nowe e-usługi

Daj listonoszowi szansę – pamiętaj o obowiązku posiadania skrzynki na listy. I sprawdź nowe e-usługi

Czekasz na ważny list? Sprawdź, czy Twój listonosz ma dostęp do skrzynki odbiorczej, by dostarczyć przesyłkę lub zostawić zawiadomienie o liście, gdy Cię nie zastanie. A jeśli rzadko bywasz w domu i nie masz czasu chodzić do placówki Poczty Polskiej po listy, zobacz poniżej, jak działają usługi powiadomień i doręczeń elektronicznych.

Mieszkasz w budynku jednorodzinnym, a nie masz zainstalowanej skrzynki odbiorczej w dostępnym dla listonosza miejscu? Powinieneś jak najszybciej się tym zająć.

Obowiązek posiadania skrzynki pocztowej

Zgodnie z art. 40 ustawy Prawo pocztowe każdy właściciel lub współwłaściciel nieruchomości mieszkalnej albo gruntu, na którym znajduje się budynek mieszkalny, jest zobowiązany umieścić skrzynkę pocztową w łatwo dostępnym miejscu. Posiadanie skrzynki ma wpływ na jakość i skuteczność dostarczania korespondencji.

Skrzynka pocztowa musi spełniać określone wymogi. W budynkach jednorodzinnych powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których są więcej niż trzy lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa.

Tyle mówi prawo. Niestety, w pracy listonoszy często pojawia się problem spowodowany brakiem skrzynek przy domach jednorodzinnych, brakiem oznaczenia posesji tabliczkami z nazwą ulicy lub miejscowości i numerem domu, a także utrudnionym dostępem do skrzynek odbiorczych w budynkach wielorodzinnych.

Wszechobecne ogradzanie osiedli powoduje, że listonosze mają problem z dostaniem się na posesje i dostarczeniem korespondencji. W wielu przypadkach skrzynki są umieszczone za bramami lub na zamkniętych klatkach schodowych, gdzie nie ma komu wpuścić listonosza. Niestety spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe rzadko są chętne do udostępniania listonoszom kodów czy kluczy lub też takiego umiejscowienia skrzynek, aby był do nich swobodny dostęp. Jeśli Twój listonosz ma utrudniony dostęp do skrzynek pocztowych, warto przypomnieć spółdzielni czy wspólnocie, by zmieniły umiejscowienie skrzynek na łatwiej dostępne.

Poczta Polska także występuje do właścicieli budynków i lokali z prośbą o umieszczenie skrzynek oddawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami lub przekazanie kodów wejściowych czy kluczy umożliwiających swobodny do nich dostęp. Naczelnicy lokalnych struktur Poczty Polskiej współpracują również z urzędami gmin, by przypominali mieszkańcom o obowiązkach wynikających z przepisów.

Co należy podkreślić, nie ma podstaw prawnych, aby firma będąca właścicielem nieruchomości oraz znajdującego się tam budynku będącego jej siedzibą musiała posiadać na tym terenie skrzynkę pocztową. Jednak posiadanie takiej skrzynki z pewnością ułatwi Poczcie dostarczanie korespondencji pracownikom i właścicielom tej firmy, a im samym pozwoli oszczędzić czas.

Rzadko bywasz w domu? Skorzystaj z pocztowych e-usług

Poczta Polska przypomina również o możliwości korzystania z usług ułatwiających odbiór korespondencji, jak np. Polecony do skrzynki. Usługa ta polega na wrzucaniu adresowanych przesyłek poleconych do skrzynki na listy. Żądanie doręczania przesyłek poleconych do skrzynki pocztowej można złożyć na papierze, ale również w formie elektronicznej. Formularz elektroniczny dostępny jest na stronie Poczty Polskiej. Papierową wersję formularza żądania można otrzymać w placówce pocztowej albo pobrać ze strony internetowej Poczty Polskiej. Wypełniony formularz wystarczy złożyć w placówce pocztowej albo przekazać listonoszowi.

Działa również e-INFO awizo – bezpłatna usługa, umożliwiająca otrzymywanie informacji o oczekiwaniu przesyłki w placówce pocztowej. Informacje wysyłane są SMS albo mailem, w zależności od wyboru klienta. Taką dyspozycję można złożyć w każdej placówce pocztowej lub przez internet.

A jeśli wolimy wszystko załatwiać online, możemy założyć sobie skrzynkę do e-Doręczeń, na którą będziemy otrzymywać korespondencję np. z urzędów w wersji elektronicznej. A przy pomocy usługi e-Polecony Poczty Polskiej również bezpiecznie, szybko i elektronicznie nadawać korespondencję w ramach pakietu e-Doręczeń. Usługa dostępna jest dla: firm, przedsiębiorców, osób fizycznych, stowarzyszeń, adwokatów. Do korzystania z niej niezbędne jest posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych (ADE).

E-Doręczenia umożliwiają bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów z mocą urzędowego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana i odebrana. Od 1 stycznia 2025 r. usługa jest obowiązkowa dla instytucji publicznych (takich jak samorządy czy urzędy skarbowe) oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, księgowi). Dla indywidualnych użytkowników e-Doręczenia nie są obowiązkowe, ale warto z nich korzystać, bo to znaczące uproszczenie. Dzięki e-Doręczeniom nie trzeba już chodzić na pocztę, aby odebrać lub wysłać ważne dokumenty, a cały proces można wykonać online, z każdego miejsca z dostępem do sieci.

Oczywiście, jeśli osoba prywatna nie chce lub nie może korzystać z tej elektronicznej formy komunikacji, Poczta Polska oferuje alternatywę w postaci Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Dzięki niej, jeśli nadawca wyśle dokument elektronicznie, a odbiorca nie ma skrzynki e-Doręczeń, Poczta Polska wydrukuje ten dokument (w sposób bezpieczny i zautomatyzowany), a listonosz dostarczy go do domu, tak jak to miało miejsce dotychczas.