Poczta Polska utrzymuje silną pozycję na rynku sprzedaży prasy. Klienci chętnie korzystają też z prenumeraty
Z badań wynika, że prasę – w druku lub cyfrowo – czyta w Polsce 82% osób w wieku 15-75 lat. Poczta Polska jest jednym ze znaczących sprzedawców prasy papierowej. Zainteresowaniem czytelników odwiedzających placówki pocztowe cieszą się tytuły skierowane do osób w każdym wieku i o różnych pasjach. Klienci Poczty Polskiej chętnie korzystają także z usługi prenumeraty – a prasa dociera do nich regularnie i bez dodatkowych opłat, prosto pod wskazany adres.
Poczta Polska oferuje w sumie niemal 1000 tytułów prasowych, w tym dzienniki lokalne i ogólnopolskie oraz czasopisma (tygodniki, miesięczniki, kwartalniki, półroczniki i roczniki) – magazyny opinii, tytuły branżowe, hobbystyczne, telewizyjne, dla dzieci oraz pisma poradnikowe i rozrywkowe. W placówkach pocztowych można kupić także wydania specjalne oraz dodatki do różnych tytułów prasowych.
Gazety prosto do domu – dzięki usłudze prenumeraty
Poczta Polska oferuje swoim klientom usługę prenumeraty i bez dodatkowych opłat za doręczenie i obsługę dostarcza zamówione przez nich tytuły prasowe pod wskazany adres. Zamówienia na prenumeratę można składać za pośrednictwem strony internetowej Poczty Polskiej, w placówkach pocztowych oraz u listonoszy, z możliwością wyboru sposobu płatności. Dzięki temu klienci otrzymują swoje ulubione tytuły regularnie pod wskazany przez nich adres.
Z usługi prenumeraty prasy mogą skorzystać osoby fizyczne a także osoby prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, ale posiadające zdolność prawną (np. spółki osobowe – spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, wspólnoty mieszkaniowe, jednostki budżetowe, spółki kapitałowe w organizacji).
Korzystanie z usługi prenumeraty to szereg korzyści dla czytelnika. Jedną z nich jest oszczędność czasu i pieniędzy. Prasa – bez żadnych dodatkowych kosztów – trafia tam, gdzie życzy sobie tego klient (miejsce wskazane w zamówieniu).
Co najchętniej kupują klienci w placówkach
W 2024 roku Poczta Polska odnotowała wzrosty sprzedaży m.in. w kategoriach: tygodniki opinii, tygodniki hobbystyczne (m.in. o tematyce sportowej) oraz niektóre dzienniki regionalne. Klienci Poczty Polskiej chętnie kupowali tygodniki opiniotwórcze, m.in. „Newsweek Polska”, „Polityka”, „Angora”, poradnikowe – „Dobry Tydzień”, „100 Rad”, „Przyjaciółka”, „Kobieta i Życie” oraz „Poradnik Domowy”. Niekwestionowanymi liderami sprzedaży wśród tygodników były jednak popularne magazyny dla kobiet: „Chwila dla Ciebie”, „Życie na Gorąco” i „Twoje Imperium”. Bardzo dobrze sprzedawał się także tytuł adresowany do miłośników futbolu – „Piłka Nożna”.
Od lat w Poczcie Polskiej bardzo dobrze sprzedają się także tygodniki telewizyjne. W ub. roku na pierwszym miejscu uplasował się „Tele Tydzień”, ale klienci chętnie sięgali także po inne tytuły z tej kategorii.
Spośród dzienników klienci Poczty Polskiej najchętniej kupowali „Fakt”, „Gazetę Wyborczą”, „Przegląd Sportowy” i „Super Express”, a z tytułów lokalnych „Echo Dnia”, „Gazetę Krakowską”, „Gazetę Współczesną Białystok” i „Dziennik Łódzki”.
Wśród tytułów dla młodszych czytelników dobrze sprzedawały się różnego rodzaju pisma edukacyjne oraz związane z popularnymi dziecięcymi zainteresowaniami: klockami Lego, lalkami LOL czy Pokemonami. Od lat klienci Poczty Polskiej bardzo chętnie kupują także różnego rodzaju krzyżówki: panoramy, jolki, szyfrokrzyżówki, łamigówki, wykreślanki, sprzedawane jako wydania samodzielne oraz wydania specjalne różnych tytułów prasowych.
Tysiące punktów sprzedaży
Za pośrednictwem Poczty Polskiej prasę można kupić na terenie całego kraju – w około 4600 placówkach pocztowych, zlokalizowanych w dużych aglomeracjach, ale także w mniejszych miejscowościach i na obszarach wiejskich. W wielu lokalizacjach Poczta Polska jest jedynym miejscem zapewniającym dostęp do prasy. W placówkach pocztowych prasa wyeksponowana jest najczęściej na dedykowanych stojakach. Przed zakupem klienci mogą przejrzeć interesujące ich tytuły, a w około 300 placówkach, w których zmienił się standard ekspozycji prasy, dodatkowo można tam zapytać pracownika wspomagającego klientów na sali obsługi, tzw. frontmana, o radę dotyczącą oferty handlowej.
Poczta Polska monitoruje trendy na rynku prasy oraz reaguje na potrzeby klientów. Zamierza także kontynuować i rozwijać swoje usługi w tym zakresie, aby sprostać wymaganiom czytelników oraz utrzymać silną pozycję rynkową w segmencie sprzedaży prasy.
Prasa to ważne źródło informacji
Jak podaje PBC (Polskie Badania Czytelnictwa), w ubiegłym roku sprzedano ponad 280 mln egzemplarzy prasy w formie drukowanej i cyfrowej. W badanej przez ośrodek analiz rynku prasowego populacji wydania drukowane czyta 44% osób, a prasę w formie cyfrowej 69%. Prasę drukowaną preferują przede wszystkim osoby w wieku 55-75 lat i wraz z wiekiem czytelników rośnie intencjonalny wybór prasy drukowanej jako głównego źródła informacji. Najrzadziej po prasę drukowaną sięgają osoby w wieku 15-24 lata, ale dla blisko 30% osób w wieku 15-24 prasa drukowana jest wciąż głównym źródłem informacji.