Poczta Polska zachęca do kultywowania tradycji wysyłania świątecznych kartek i karnetów
Wysyłanie życzeń na Boże Narodzenie to bardzo stary obyczaj. W wersji tradycyjnej hołduje jej już coraz mniej osób, a Polska jest jednym z krajów, który rezygnuje z niej najszybciej w Europie. Poczta Polska chce przełamać ten trend – zachęca do wysyłania życzeń w formie papierowej oraz umożliwia zakup kartek i karnetów świątecznych.
Życzenia spisane na pergaminie wysyłano już w starożytnym Egipcie, w Europie – w okolicach XV lub XVI wieku. Zwrotu „Wesołych Świąt” po raz pierwszy użyto w liście wysłanym w 1534 roku, a pierwszy przedmiot przypominający kartkę świąteczną – bogato zdobiony manuskrypt – w 1611 roku otrzymał król Anglii Jakub I. Kartki świąteczne, jakie znamy obecnie, pojawiły się w XIX wieku.
Jak pokazują dane zebrane przez Eurostat z 19 państw europejskich, produkcja kartek świątecznych spadła w Polsce o 93 proc. ciągu ostatnich dziesięciu lat (lata 2009–2019). Trend spadkowy widoczny jest niemal we wszystkich krajach europejskich. Życzenia coraz częściej wysyłamy przez komunikatory internetowe, w formie SMS-ów, MMS-ów i maili.
Poczta Polska, jako firma z kilkusetletnią tradycją, jest strażnikiem zwyczajów, które łączą ludzi, także w tak szczególnych chwilach, jak najbardziej wyczekiwane święta w roku. Już od listopada w placówkach pocztowych można kupić okolicznościowe kartki i karnety z motywem Bożego Narodzenia – religijne i świeckie, z życzeniami i do samodzielnego wypisywania, minimalistyczne i bogato zdobione. Wśród nich są wzory przestrzenne, np. z możliwością rozłożenia szopki, z konfetti, grające, z opłatkiem wigilijnym lub z dodatkiem w postaci tekstu kolęd czy też przepisów na potrawy wigilijne. Najtańsze kosztują 2,25 zł, najdroższe – 13,90 zł. Do tego, aby wysłać bliskim kartkę z życzeniami na święta, zachęcają plakaty w placówkach pocztowych.
W sieci sprzedaży Poczty Polskiej wciąż dostępne są zestawy na wigilijny stół (sianko i opłatek), produkty do dekoracji domu i choinki oraz szereg rzeczy, które mogą znaleźć się pod choinką jako gwiazdkowe prezenty – książki dla dzieci i dorosłych, kolorowanki, gry, artykuły i zestawy plastyczne, zestawy kosmetyków i herbat, słodycze oraz torebki prezentowe i bileciki do prezentów. Wszystkie produkty dostępne są w wielu wariantach i w różnych cenach. W placówkach pocztowych lub przez Internet można zamówić także personalizowany list albo film od Świętego Mikołaja.
Do świąt w placówkach pocztowych trwa również zbiórka darów dla potrzebujących, podopiecznych różnych instytucji pomocowych. W tym roku organizuje ją „Pocztowy Dar” we współpracy z fundacjami: Inicjatywa, Happy Kids, Liga Superbohaterów oraz Zachodniopomorska Fundacja Pomocy Rodzinie „Tęcza Serc”. W 2022 roku do potrzebujących trafiło w ten sposób wsparcie o wartości ponad 2,2 mln zł.