Pocztowcy z Bydgoszczy zapobiegli oszustwu matrymonialnemu na rekordową kwotę prawie 58 000 zł
Ofiary oszustw często wykazują subtelne zachowanie, które czujni pracownicy Poczty Polskiej potrafią szybko rozpoznać. Ich codzienny, unikalny kontakt z klientami umożliwia lepsze rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń. Potwierdzeniem tego jest niedawny incydent, który wydarzył się w Bydgoszczy. Pani Joanna skutecznie zapobiegła oszustwu matrymonialnemu na kwotę prawie 58 000 zł.
Podczas rutynowej transakcji Pani Joanna z Urzędu Pocztowego Bydgoszcz 44 zauważyła niepokojące sygnały w zachowaniu klientki, która chciała nadać przekaz zagraniczny na konto we Włoszech. To wydało się pracownikom Poczty Polskiej podejrzane, biorąc pod uwagę wykonywane przez klientkę wcześniejsze transakcje.
– Wcześniej klientka nadawała przekaz zagraniczny na innego odbiorcę i inny numer konta, chociaż powód przelewu podawała zawsze ten sam – mówi Pani Joanna.
Łączna kwota nadanych przez klientkę, ale wstrzymanych przez Pocztę Polską, przekazów na konto we Włoszech wyniosła aż 57 632,55 zł. Klientkę natychmiastowo poinformowano o istniejącym zagrożeniu. Pani Joanna powiadomiła naczelnika o swoich podejrzeniach, który niezależnie ustalił, że klientka nie jest zamężna. Okazało się również, że kobieta nie zna adresata i została oszukana. Nigdy też nie spotkała osobiście osoby, której miała wysłać pieniądze. Komunikowali się jedynie za pośrednictwem Internetu.
Poczta Polska angażuje się w edukację i przeciwdziałanie oszustwom
Spółka regularnie przypomina i przestrzega klientów przed popularnymi, coraz bardziej wyrafinowanymi metodami oszustów, zaś pracowników informuje, jak rozpoznawać takie sytuacje, aby właściwie na nie reagować. Poczta Polska przypomina o zasadzie „ograniczonego zaufania” do nieznajomych, zachowaniu zdrowego rozsądku i nieufności wobec podejrzanych czy niestandardowych zachowań – szczególnie, gdy w grę wchodzą pieniądze. Spółka informuje, że w przypadku jakichkolwiek podejrzeń należy niezwłocznie powiadomić policję pod numerem 997 lub 112. Zwykła ostrożność może uchronić każdego przed utratą zbieranych latami oszczędności.
Poczta Polska od dawna popularyzuje działania na rzecz ochrony zdrowia i mienia klientów. Spółka wspiera ogólnopolską kampanię „#ZnamTeNumery”, mającą na celu ochronę seniorów przed oszustwami. Dzięki kampanii Spółka edukuje osoby starsze i ich bliskich oraz podkreśla znaczenie bezpieczeństwa seniorów w społeczeństwie. Działania obejmują również praktyczne wskazówki, jak uchronić się przed oszustwami.
W 2022 roku ponad 3,5 tys. osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą oszustów, tracąc ponad 141 mln zł.