Obsługa osób z niepełnosprawnościami

Poczta Polska realizuje wobec osób z niepełnosprawnością obowiązki wynikające z Ustawy Prawo pocztowe , w tym stosuje rozwiązania architektoniczne i organizacyjne ułatwiające korzystanie z usług powszechnych w placówkach pocztowych oraz zapewnia obsługę w miejscu zamieszkania. Stosujemy także zasadę pierwszeństwa w obsłudze osób uprzywilejowanych w placówkach pocztowych, w tym m.in. dla osób z niepełnosprawnościami.

Poczta Polska umożliwia dostępność do placówek pocztowych, poprzez stosowanie bezprogowych wejść czy elementów infrastruktury takich jak: podjazdy, podnośniki, windy. Natomiast w placówkach pocztowych, gdzie występują bariery architektoniczne np. w obiektach objętych  ochrona konserwatorską, stosujemy urządzenia, która służy do bezpośredniego przywołania obsługi placówki.

W placówkach pocztowych posiadamy stanowiska obsługi dedykowane osobom z niepełnosprawnościami, oznaczone piktogramem. Natomiast nadawcze skrzynki pocztowe umieszczane są w sposób, który umożliwia  korzystanie z nich przez osoby poruszające się za pomocą wózka inwalidzkiego. Informacje w tym zakresie można znaleźć w  wyszukiwarce placówek pocztowych.

Umożliwiamy doręczanie przesyłek  i przekazów pocztowych do osób z niepełnosprawnościami, wskazanymi w Ustawie Prawo pocztowe, z pominięciem oddawczej skrzynki pocztowej oraz bez konieczności odbierania przesyłek w placówce pocztowej. W celu skorzystania z tej formy doręczania przesyłek należy złożyć wniosek. Wniosek może zostać złożony w placówce pocztowej bądź bezpośrednio u listonosza..

Wniosek o obsługę osób z niepełnosprawnością
Pobierz

Listonosz  ma obowiązek przyjęcia od osoby z niepełnosprawnością, w miejscu jej zamieszkania, prawidłowo opłaconą przesyłkę niebędącą przesyłką rejestrowaną. W celu skorzystania z tej formy nadania wystarczy zgłosić takie zapotrzebowanie telefonicznie w dowolnej placówce pocztowej.

Za pośrednictwem Poczty Polskiej można także wysłać paczkę korzystając z możliwości zamówienia kuriera, który odbierze paczkę z miejsca zamieszkania. Zamówienia kuriera można dokonać szybko i prosto dzięki dedykowanemu formularzowi.

Można także skrócić czas obsługi przez kuriera przygotowując nalepkę adresową na paczkę. Wystarczy wejść na stronę: www.poczta-polska.pl/nadaj wprowadzić niezbędne dane, pobrać pdf i wydrukować nalepkę. Wtedy tylko należy przekazać kurierowi paczkę i dokonać płatności.

Jako wyznaczony operator pocztowy, jesteśmy zobowiązani do nieodpłatnego doręczania przesyłek do bibliotek lub organizacji osób niewidomych i ociemniałych lub nadawanych przez nie. Listę podmiotów wyznaczonych do nieodpłatnego nadawania przesyłek określa Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w drodze rozporządzenia. Przesyłki dla osób niewidzących i niedowidzących realizujemy w wariancie przesyłek ekonomicznych, które mogą zawierać korespondencję lub druki wykonane pismem wypukłym albo zapisane na innym nośniku umożliwiającym odczytanie przez osoby niewidzące i niedowidzące. Przesyłki te mogą być nadawane jako listy do 2 kg lub paczki do 7 kg. Więcej informacji nt. usługi można znaleźć tutaj

Poczta Polska zatrudnia na otwartym rynku pracy blisko 1800 osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Większość naszych pracowników z niepełnosprawnościami pracuje jako listonosze oraz na stanowiskach związanych z obsługą klienta i w sortowniach. Wszyscy znajdują swoje miejsce w organizacji i często wiążą swoje życie zawodowe z Pocztą na wiele lat.

Jesteśmy jednym z liderów w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami na otwartym rynku pracy.
10 maja 2023 roku Spółka podpisała deklarację międzysektorowego partnerstwa, którego celem jest istotny wzrost zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Deklarację podpisało ponad 20 podmiotów – firm i organizacji – działających na otwartym rynku pracy, w różnych branżach i sektorach gospodarki. Zobowiązały się one w ten sposób do wspierania aktywności związanych z równościowym i wolnym od uprzedzeń rynkiem pracy. Wśród nich jest m.in. promocja zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami oraz dążenie do zwiększenia wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w Polsce.

Zależy nam, aby pracownicy mieli pewność, że Poczta Polska jest otwarta na osoby z niepełnosprawnościami. Bezpośredni przełożeni są zaangażowani w projekty tworzące otwarte środowisko pracy, które sprzyja zatrudnianiu oraz utrzymaniu takich pracowników w zatrudnieniu.

W Poczcie Polskiej powołano stanowisko Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnością, tę funkcję pełni pani Joanna Nagodzka. Pełnomocnik monitoruje projekty związane rekrutacją osób z niepełnosprawnościami w Spółce, współpracuje z organizacjami rządowymi i instytucjami pozarządowymi wspierającymi osoby z niepełnosprawnościami, reprezentuje także firmę w wydarzeniach dotyczących osób z niepełnosprawnościami oraz inicjuje działania związane ze środowiskiem pracy. Pełnomocnik wspiera również kontakty pracowników z niepełnosprawnościami z pracodawcą.

 

Informacje dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnością można uzyskać we wszystkich placówkach pocztowych w całym kraju, warto zapytać też o nie listonoszy bądź skontaktować się z nami za pośrednictwem infolinii. Nasi konsultanci odpowiedzą na Państwa pytania i udzielą aktualnych informacji o usługach:

(+48) 438 420 600 z telefonów komórkowych oraz z telefonów stacjonarnych krajowych i zagranicznych (opłata wg cennika operatora).

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 20:00

Można także skontaktować się z nami mailowo.

Młody mężczyzna z laptopem na kolanach siedzi wygodnie w fotelu i z uśmiechem spogląda w kierunku widza.

e-Polecony

Cyfrowy świat w Twoim zasięgu.

Sprawdź